Din viktigaste konkurrensfördel

Carotte Staff verkar inom besöksnäringen – vi jobbar bland annat med servering, bar och är ofta verksamma på golvet med gäster och kunder. Det betyder att vi direkt kan se hur god service påverkar våra gästers helhetsupplevelse. Vi vet därför att bra service kan generera fler gäster genom rekommendationer, lojala kunder i form av stammisar och merförsäljning genom ett bra bemötande och så vidare och så vidare…

Låt oss gräva djupare i detta och ta ett steg bort från restaurangbranschen.
Påverkar god service företag som inte bedriver restaurangverksamhet? Har övriga branscher något att lära av oss som livnär oss på att få andra människor att ha en trevlig stund? Svaret tycks självklart men faktum är att det ofta glöms bort.

Servicen och bemötandet oavsett bransch kommer att påverka helheten av hur ett varumärke upplevs. Vi har redan konstaterat att god service leder till stammisar och merförsäljning inom besöksnäringen, men hur översätts detta i andra branscher?

Enligt en artikel som publicerades på Forbes hemsida i Juli i år kan man läsa om hur 89% av företag på marknaden idag konkurrerar med hjälp av den totala kundupplevelsen. Det styrker argumentet att kunder inte väljer företag enbart utefter produktens kvalitet. En kvalitativ produkt på en konkurrensutsatt marknad är en hygienfaktor för överlevnad som företag. Utan konsumenter väljer varumärke och företag pga. den samlande upplevelsen av köpet. Precis som när en gäst går på restaurang. Som gäst förväntar man sig att maten är bra och det som får ett restaurangbesök lyckat är den totala upplevelsen, dvs en kombination av stämning, miljö, mat och inte minst service. Det betyder att ett företag kan kapitalisera på att vara trevliga och genom att göra kundresan (köpupplevelsen) bättre med hjälp av bra service och på så sätt bli valda före konkurrenten. Detta eftersom att vi vet att konsumenter många gånger inte väljer företag på grund av produktfördelar utan pågrund av helhetsupplevelsen. Ett exempel inom restaurangbranschen är att det spelar ingen roll om en krögare har Michelinstjärnor och lagar den bästa maten i stan, om serveringspersonalen är otrevlig. Gästen kommer mest sannolikt inte att komma tillbaka. Mat och service går hand i hand.

Besöksnäringens styrka är att de flesta bolagen inom branschen har förstått vikten av helheten. Det finns många andra bolag som traditionellt inte verkar i servicesektorn som ligger efter i detta.

Carotte Staffs tips: Ta efter besöksnäringen, satsa på service och skaffa en konkurrensfördel genom den totala kundupplevelsen.

Referensartikel: https://www.forbes.com/sites/shephyken/2018/07/15/customer-experience-is-the-new-brand/#1c8bdb557f52

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.